Veebilehe tegemine on paljude ettevõtjate jaoks esimene samm oma äri või brändi nähtavaks muutmisel. Tihti alustatakse sellega suure entusiasmiga, kuid üsna kiiresti võib selguda, et ootused ja reaalsus ei lähegi kokku. Selle vältimiseks tasub juba esimesest hetkest alates selgelt läbi mõelda, mida sa tegelikult oma kodulehest ootad ja kuidas sa seda veebilehe tegijale väljendad.
Miks veebilehe tegemisel oma ootuste sõnastamine on nii oluline?
Kujuta ette, et lähed ehitajaga rääkima majast, aga ütled vaid: “Tahan ilusat maja, kus saab sees elada.” Ehitaja mõistab seda ühtemoodi, sina teistmoodi – ja kui valmib hoopis ridaelamu, aga sina mõtlesid palkmajadest maakodu, on pettumus kiire tulema.
Sama kehtib ka veebilehe tegemise puhul. Mida täpsemalt suudad sa oma ootused ja eesmärgid sõnastada, seda kindlamalt liigub projekt õigel rajal ning ka hind ei tule hiljem üllatusena.
Küsi endalt: mis on mu ärile veebilehe tegemise eesmärk?
Kas soovid lihtsalt visiitkaardi tüüpi lehte, kus on kontakt ja teenuste info?
Tahad veebipoodi, kus saab mugavalt osta?
Või hoopis brändilehe, mis tõstab usaldust ja paneb kliendid sinuga koostööd soovima?
Sinu vastus sellele küsimusele määrab suure osa sellest, kui mahukas ja kallis veebilehe tegemine olema saab.
Küll aga on siin üks suur konks, mida kohtan oma igapäeva töös pidevalt
Inimesed ütlevad, et nad vajavad “lihtsat lehte”, “lühikest lehte”, “tavalist lehte”, “peaasi-et-põhiline-info-olemas” veebilehte, kuna nad kardavad, et nii kui nad mainivad, et tahavad “korralikku” või “põhjalikku” või “erilist” kodulehte, siis lisandub hinnale kohe rodu nulle juurde. Samal ajal on nende ootused sellised, et see “lihtne veebileht” hakkaks kohe kliente ligi meelitama ja raha sisse tooma. Seega siin on käärid nii ootuste, eneseväljenduse kui ka veebilehe hinna vahel ning kindlasti nii see uus veebileht hästi toimima hakata ei saa.
Mida veebilehe tegijad veebilehe tellijalt tegelikult ootavad
Veebilehe tegemises peab algusest peale kõik olema võimalikult aus. Tellija ei tohi karta, et veebilehe tegija tõstab kohe kodulehe hinda, kui tellija mainib, et soovib midagi lisaks. Veebilehe tegija ei tohi karta, et tellija ei ole end korralikult väljendanud ning kui hiljem äsja loodud veebileht ootusi ei täida, hakatakse veebilehe tegijat süüdistama.
Veebilehe tegemine hind – millest see koosneb?
Paljud kliendid küsivad esimese asjana: “Mis on (lihtsa) veebilehe tegemise hind?”
Kuid ilma sisendita on sellele vastata sama keeruline kui öelda, palju maksab auto – see sõltub ju nii mudelist, varustusest kui lisadest. Või kui palju maksab maja ehitus. Või mis kellegi jaoks tähendab “lihtne”. Paljud asjad on peale vaadates lihtsad, aga kui uurida, mis süsteemid toimivad nö tagatoas, ei ole asi enam üldse nii lihtne.
Veebilehe tegemise hind sõltub muuhulgas:
- Veebilehe tüübist (one-pager (soovitan one-pagerit ainult väga erandlikel juhtudel), klassikaline koduleht, online kursuse leht, e-pood)
- Vajalikest funktsioonidest (broneerimissüsteemid, filtrid, mitmekeelsus, makse- ja tarnelahendused, automatiseeringud jms)
- Kujunduse keerukusest (kasutatakse valmis kujundust või tehakse custom veebilehe disain)
- Kas tekstid ja pildid on olemas või vajavad loomist
- Kas vajad hilisemat haldust ja tuge
Seega – ole valmis avatult arutama mitte ainult eelarvet, vaid ka seda, milleks veebilehte vajad ja mida see tegema peab. Hea veebilehe tegija leiab võimalused, kuidas täita su soove nii, et hind kosmiliseks ei muutuks.
Koosta veebilehe soovide nimekiri
Enne kui veebilehe tegija juurde lähed, pane kirja:
- Millised lehed/alamlehed kindlasti olema peavad (nt “Avaleht, Teenused, Kontakt, Blogi”)
- Kas vajad brändi visuaali (nt logot, värviskeemi, fondivalikut)
- Millised funktsioonid peavad kindlasti olemas olema (nt kontaktivorm, Google Maps, sotsiaalmeedia lingid, e-pood)
- Näiteid veebilehtedest, mille stiil sulle meeldib – see aitab kujundajat palju
- Tee ülevaade, mida külastaja sinu veebilehel teha peab saama ning kuidas sina veebilehe haldajana soovid oma kodulehel toimetada ja milliseid asju seal ajada
Too selgelt välja, mis jääb sinu vastutada:
- Kas pakud kodulehe blokkide teemad ise välja?
- Kas sul on olemas professionaalsed tekstid või ootad, et veebilehe tegija need koostaks või sinu loodud tekstid toimetaks?
- Kas pildid saadad ja lõikad parajaks ise?
Väga sageli venib veebilehe tegemine just seetõttu, et tellija ei ole mõelnud läbi, mida temalt oodatakse.
Kokkuvõtteks: hea veebilehe tegemine eeldab, et tellija räägib algusest peale ausalt ja julgelt
Hea koostöö algab aususest. Kui su eelarve on piiratud, siis räägi sellest kohe ja uuri, missugused on realistlikud ootused veebilehele sinu eelarve piires. Kui sa siiski tunned, et tahaksid “müüvat” mitte “lihtsat” veebilehte, siis uuri, ehk on veebilehe tegijal paindlikke maksevõimalusi pakkuda.
Näiteks Sinu koduleheabi pakub veebilehe tegemist ka järelmaksuga! Nii et tule veebilehe tegemise hind ühe kuu lõikes üüratult kõrge ning su veebileht jõuab juba toimima hakata ja aitab sul veebilehe tegemise järelmaksu tasuda!
Võta meiega ühendust ning selgitame välja, missugust lehte just sinul oleks vaja, et see hakkaks sinu ootuste ja su ettevõtte eesmärkide täitumisele kaasa aitama, mitte jalgu jääma!