Miks Google Analytics hakkas vähem külastajaid näitama?

Kui kasutate oma veebilehel või rakenduses Google Analyticsit, siis Euroopa Majanduspiirkonna, UK ja Šveitsi kasutajate külastuste registreerimiseks on vajalik kasutusele võtta Consent mode. Isegi pärast korrektset nõusolekurežiimi seadistust on võimalik märgata analüütikas külastajate langust, miks see nii on?

Otse vastuse juurde

See artikkel on mõeldud veebilehtede või rakenduste omanikele, kes kasutavad küpsiste nõusoleku teadet, nõusoleku vidinat või muud nõusoleku halduslahendust ning kellel on mure andmete puudumise pärast kasutajate poolt, kes loobuvad andmete kogumisest.

Kui kasutate oma veebilehel või rakenduses nõusoleku teadet puuduvad Google Analyticsis andmed kasutajate kohta, kes keelduvad analüütika küpsiste kasutamisest. Nõusolekurežiimi käitumismudeldus (behavioral modeling) kasutab masinõpet, et modelleerida analüütika küpsiste kasutamiseks nõusoleku andnud sarnaste kasutajate käitumist.

Modelleeritud andmete eesmärk on jätkata kasulike analüütika näitajate (näiteks külastajate statistika) pakkumist, samal ajal austades kasutajate privaatsust.

Käitumismudeldusega hinnatakse andmeid kasutaja- ja seansi mõõdikute põhjal, nagu näiteks päevased aktiivsed kasutajad ja võtmesündmused (key events) mida muidu ei tuvastataks kui küpsised pole lubatud. See aitab vastata olulistele küsimustele nagu:

  • Kui palju igapäevaseid aktiivseid kasutajaid mul on?
  • Kui palju uusi kasutajaid sain viimase kampaania tulemusena?
  • Mis on kasutajate teekond lehele saabumisest ostu tegemiseni?
  • Kui palju mu saidi külastajaid on Saksamaalt vs Suurbritanniast?
  • Mis erinevused on mobiilsete ja lauaarvutit kasutatavate külastajate käitumises?

Hinnangulised andmed vs vaadeldud andmed

Kui kasutajad külastavad teie saiti ja annavad nõusoleku Analyticsi küpsiste kasutamiseks või kui nad ei keela isikuandmete kasutamist Androidi seadetes, seostab Analytics kasutajate käitumise erinevate identifikaatoritega. Selliseid andmeid nimetatakse vaadeldavateks andmeteks, kuna need pärinevad kasutajatelt, kes on andnud Analyticsile õiguse nende käitumist jälgida.

Kui kasutajad ei anna nõusolekut ei seostata sündmusi püsiva kasutaja identifikaatoriga. Näiteks kui Analytics kogub 10 lehevaadet, ei saa see kindlaks teha kas need on 10 erinevat kasutajat või 1 kasutaja. Selle asemel rakendab Analytics masinõpet, et hinnata nende kasutajate käitumist sarnaste nõusoleku andnud kasutajate põhjal.

Mudeli treenimiseks kasutatavad andmed põhinevad vaadeldud andmetel.

Google käitumismudelite lähenemine

ehk kuidas vaadeldud andmete abil hinnangulisi andmeid juurde modelleeritakse:

Range aruandlus

Käitumismudeldust kasutatakse ainult siis, kui mudeli kvaliteedi suhtes on kõrge usaldusväärsus. Näiteks kui nõusoleku andnud kasutajate kogus ei ole piisav mudeli täiendamiseks, siis nõusoleku keeldunud kasutajate sündmusi ei kuvata aruannetes.

Täpsuse kontroll ja muudatuste edastamine

Hinnangulisi andmeid võrreldakse vaadeldud andmetega mida ei kasutatud mudeli treenimisel, ning seda teavet kasutatakse mudelite häälestamiseks kasutades “Holdback” valideerimismeetodit.

Levinum jagunemine selle meetodi puhul on 80% andmetest treenimiseks ja ülejäänud 20% testimiseks.

Eeltingimused

Mis on vajalik, et käitumismudeldus tööle hakkaks?

  • Nõusolekurežiim peab olema sisse lülitatud kõikidel teie saidi lehtedel ja/või rakenduse ekraanidel.
  • Veebilehtede nõusolekurežiim peab olema rakendatud nii, et tag-id laetakse enne nõusolekudialoogi kuvamist ja Google tag-id laetakse alati (mitte ainult nõusoleku korral).
  • Omand kogub 7 päeva jooksul vähemalt 1000 sündmust analytics_storage="denied" seadistusega.
  • Omandil on vähemalt 1000 aktiivset kasutajat vähemalt 7-l päeval viimase 28 päeva jooksul, kes saadavad sündmuseid analytics_storage="granted" seadistusega.
  • Mudeli edukaks treenimiseks võib kuluda rohkem kui 7 päeva jagu vajalikest andmetest ja isegi nendest ei pruugi alati piisata.

Pidage meeles, et ülaltoodud eeltingimuste täitmine ei garanteeri automaatselt mudeli aktiveerumist, kuna masinõppe mudel kasutab täiendavaid kriteeriume, et tagada andmete täpsus.

Kui omand vastab nõuetele, siis käitumismudeldus lülitatakse sisse automaatselt. Mudelit täiustatakse jooksvalt ja see võib sisse/välja lülituda kui vajalikud andmed puudulikuks muutuvad või nõudeid muudetakse.

Miks Google Analytics näitab vähem külastajaid?

Kui kõik on seadistatud õigesti, siis kõige tõenäolisem põhjus on see, et veebilehel pole veel olnud piisavalt külastusi. Kui külastajaid on piisavalt, siis on ilmselt vaid aja küsimus kuni piisavalt andmeid kogutakse – enne neid aruannetesse ei kaasata ja jääb mulje, nagu oleks vähem kasutajaid.

Vale seadistuse puhul – näiteks küpsiste nõusoleku teadet ei ole, või see ei saada GA-le nõustumise korral õiget signaali – Analytics ei saa kunagi koguda piisavalt andmeid, et AI abil realistlikut külastajate arvu tuletada.

Käitumismudeldus vs konversioonide mudelus

Konversioonide modelleerimine on laiem mõiste mis viitab konversiooniandmete (nt vormide esitamise või ostude) lünkade täitmisele, kui jälgimine on privaatsuspiirangute, küpsiste kadumise või nõusolekuprobleemide tõttu puudulik.

Google kasutab masinõpet, et hinnata, kui palju konversioone tõenäoliselt toimus, kuid mida otseselt ei täheldatud.

Käitumuslik modelleerimine on konversioonide modelleerimise alamhulk (spetsiifiline GA4-le). See hindab kasutajate käitumissündmusi (lehevaatamisi, seansse, kaasatust), kui nõusolek või identifikaatorid puuduvad – enne konversiooni toimumist.

Näiteks modelleerib see “mida kasutajad tegid”, et GA4 saaks seda hiljem konversioonide modelleerimise täpsuse parandamiseks kasutada.

Konversioonide modelleerimise mõju

Google Adsi tulemused on näidanud, et nõusolekurežiimi kaudu konversioonide modelleerimine taastab keskmiselt enam kui poole kaotatud teekondadest reklaamiklikkimisest konversioonini. Need tulemused võivad erineda sõltuvalt nõusoleku määradest ja teie nõusolekurežiimi seadistusest (näiteks kui kasutate täpsemaid seadeid, saate taastada keskmiselt kaks korda rohkem teekondasid).

Kuidas kõikide külastajate statistikat koguda?

Oma veebilehele saate lisaks GA-le paigaldada ka mõne muu analüütika tööriista, nagu näiteks täiesti tasuta GoatCounter mis ei vaja GDPR-i teadet ja saab kõiki külastajaid võrdselt mõõta. Vastupidiselt GA-le, suudab see siiski tuvastada kas järgnevatel külastustel on tegemist sama inimsega või mitte. Selleks genereeritakse anonüümne identifikaator mida hoitakse ainult mälus ja andmebaasi ega kõvakettale ei kirjutata. Konversioonidega seotud jälitustegevusega see küll aga abiks ei ole.

Kuidas WordPress-i lehele GoatCounter lisada?

Selleks saab lisada alamteemasse koodi:

/wp-content/themes/child-theme/functions.phpPHP
add_action('wp_head', function() {
	echo '<script data-goatcounter="https://yoursite.goatcounter.com/count" async src="//gc.zgo.at/count.js"></script>';
});

Sisse loginud kasutajate jälgimise välistamiseks saab koodijuppi vastavalt muuta:

/wp-content/themes/child-theme/functions.phpPHP
add_action('wp_head', function() {
	if(!is_user_logged_in()) {
		echo '<script data-goatcounter="https://yoursite.goatcounter.com/count" async src="//gc.zgo.at/count.js"></script>';
	}
});

Kas GoatCounter jälgib kõiki külastajaid?

Nagu ka teiste levinud analüütika tööriistade puhul, adblocker-id ehk reklaamiblokeerijad enamasti ei lase nendel oma tööd teha. GoatCounteri puhul on aga võimalik seda ise majutada, mis sellest probleemist mööda hiiliks.